HTML

Budapesttől Bergen-Belsenig, egy füzet 1944-ből

Friss topikok

Címkék

Budapesttől Bergen-Belsenig, egy füzet 1944-ből (pontosan 70 éve íródott!)

2014.11.15. 20:08 mbemba

1944. november 15. volt, mikor egy zsidó asszony Svájcban tollat fogott és leírta, mi történt vele a németek Budapestre történő bevonulásától egészen addig, amíg megérkezett Bergen-Belsenbe.

Füzetének első két oldalára ezt írta:                                                                                                                                                                                               Caille Penzió

1944. november 15., Sweiz, Genf

Mi, Bamberger család és még 318 zsidó, abban a kiváltságos sorsban részesültünk Isten akaratából, hogy rettenetes izgalmas, életveszélyes és kalandos öt hónap után, innen Sweizból nézhetjük végig a németek és az egész Hitler regime összeomlását a háború ötödik évének végén. A mi hármonk élete ugyan biztonságban van, de kimondhatatlanul aggódunk apámért, Irmáékért, az uram egész családjáért és az egész otthon maradt rokonságért, barátokért. A Rádió szerint napok kérdése, hogy Budapest orosz kézre kerül, de ki tudja addig még mire képes az emberi gonoszság a még megmaradt szegény zsidók ellen. Teljesen el vagyunk szakítva tőlük, de én tovább is rendületlenül bízom az én jó Istenemben, hogy meg fogja segíteni a mi szeretteinket és velük a többi agyon gyötört zsidókat is, ezért tovább is csak Hozzá imádkozom és kérem, hogy óvja és védelmezze őket minden bajtól, bántódástól, hogy nemsokára ismét boldogságban összetalálkozhassunk.

Így legyen! Amen.

Ezt a füzetet lábjegyzetekkel ellátva kiadtam, megvehető nálam és a Líra boltokban is, illetve a bookline-nál.

1.jpg2_1.jpg

 

 

38 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://bergen-belsenig.blog.hu/api/trackback/id/tr986900545

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2014.11.16. 14:07:50

Ez az, hadd pörögjön a holobiznisz, jól csinálod. Rám is maradt pár hasonló fecni, nem tudod, hogy lehetne minél nagyobbat szakítani belőle? Ebayen nem adnak érte eleget.

Alick 2014.11.16. 14:16:12

"napok kérdése, hogy Budapest orosz kézre kerül, de ki tudja addig még mire képes az emberi gonoszság a még megmaradt szegény zsidók ellen"

Utána jönnek a ruszkik fosztogatásokkal, nemi erőszakkal, malenkij robottal... a gettőkban is.

mbemba · http://olaszforum.blog.hu/ 2014.11.16. 15:00:45

@retrovírus: Más a lelkivilágunk, a kiindulópontjaink!

Κara kán · http://karakan.blog.hu 2014.11.16. 15:29:54

@retrovírus: Mi van nácika? Neked ettől áll fel? Nővel még nem próbáltad?

ymel 2014.11.16. 15:43:31

retrovírus bunkón adja elő a dolgot.

De ez sajnos ez valóban hullarablás - talán enyhítene rajta, ha a az, aki pénzért teszi ezeket a papírokat közszemlére, a rokona lenne a napló eredeti szerzőjének.

A Schindler listájának is ugyanez a baja: péznt csinált mások szenvedéséből és halálából, és az sem mentesíti, hogy a bevétel egy része a túlélőknek ment állítólag.

A kedves blogíró még mindig nem értette meg, hogy nem csinálunk üzletet mások szenvedéseiből.

kuki123 2014.11.16. 16:02:27

Sosem értettem, hogy 1939 előtt miért nem mentek el...
vagy mikor már látták hogy egyre rosszabb lesz 1941-42-43-ban, akkor miért nem menekültek el.

Bár ez egy kicsit olyan mint manapság, miért nem megyünk még el németbe angliába...inkább itt rohadunk.

@Κara kán: egyébként tényleg így van, amit mond@mbemba:

hogy más a kiinduló pont..és ezek szerint a cél is?

Csak amíg nekünk felhánytorgatják a nagy Magyarországot..ami maximum utópia marad, addig a 2.VH-s zsidókérdésből sok kókler és csaló meggazdagodott, vagy éppen felhasználta saját érdekében.

Ráadásul a 70 éves események után még mindig tettesként kezelik a lakosságot, beleérte azt a 2-3 generációt is, akik bőven a VH után születtek.
Az meg a nonszensz kategória, hogy a mai napig több száz millióval és milliárdokkal támogatja az állam (adófizetői pénzből) az effajta zsidó törekvéseket.

Történt ami történt, nem lehet nem megtörténté tenni, túl kell rajta lépni és kész.
Épp úgy mint ahogy azt is hogy Magyarország már nem igen lesz nagyobb méretű.

Vicces a dolog, mert ha nem lett volna trianon nem lett volna 2. VH se, vagy mi biztosan nem azon az oldalon lépünk be.

mbemba · http://olaszforum.blog.hu/ 2014.11.16. 16:15:02

@ymel: @kuki123: Én egy ritka érdekes dokumentumot láttam ebben a füzetben, ezért gondoltam, hogy sokakat érdekel majd. Ráadásul ez a dokumentum azért is érdekes, mert nem egy klasszikus tragikusan végződő történet. Itt a Kasztner-vonat menekültjeiről van szó.

Az hogy most mit mond egy párt, egy történész engem nem érdekel különösebben. Az hogy akkor mit írt egy ember pár héttel az átéltek után, az érdekel!

Nekem ez az egész, mint elsőkézből származó irodalom fontos. Pár évvel korábban egy 48-as székely ezredes soha nem ismert emlékiratát adtam ki (olaszból fordítottam), mert érdekes volt.

exbíró 2014.11.16. 16:36:53

"Sosem értettem, hogy 1939 előtt miért nem mentek el...
vagy mikor már látták hogy egyre rosszabb lesz 1941-42-43-ban, akkor miért nem menekültek el."

Tisztelt kuki! Hova menekültek volna? Magyarország volta az európai zsidók menedéke a német megszállásig.
1941-44 között az európai zsidóságot már megsemmisítették, csak Magyarországon voltak biztonságban.

ymel 2014.11.16. 16:37:41

@mbemba: de ebben az esetben darázsfészekbe nyúltál, mégha a darazsak ki is öregedtek jobbára belőle. Úgy értem, a holokauszt döbbenete is elkopik lassan, ahogy kihalnak az emlékezők, s ahogy a világ valóban internacionalizálódik, globalizálódik, úgy lesz a zsidók holokausztja kevésbé 'érdekes' sztori. És ez így van jól.

Viszont te kiadtad, vagyis pénzt csináltál belőle, beledolgoztad a szent dolgod a mindennapi üzlet közönyébe és könyörtelen profitorientáltságába.

Ahelyett, hogy az interneten osztottad volna ezt meg - ingyen. Ami meg nem ütközik erkölcsi problémákba, azt persze add ki, gondolom, jól jön a pénz.

MittuDomain 2014.11.16. 16:40:36

@ymel:
A Schindler listájának is ugyanez a baja: péznt csinált mások szenvedéséből és halálából, és az sem mentesíti, hogy a bevétel egy része a túlélőknek ment állítólag.

Hogy? Ezt kifejtenéd bővebben?

mbemba · http://olaszforum.blog.hu/ 2014.11.16. 16:54:38

@ymel: Én mindenekelőtt egy érdekes dokumentumot láttam és látok benne. Ezért úgy gondoltam, ha kiadom, az jó! És ilyenkor, amikor sokan-sokan csak előre megírt véleményeket mondanak, csak ismételgetik magukat, a hivatalos álláspontokat... úgy gondoltam, hogy egy átélő friss élményei nagyon fontosak.

Erkölcsi kérdéseket ezzel kapcsolatosan nem éreztem, most sem érzek!

Lehet, ha ismernéd pénzhez való viszonyomat (egyáltalán nem vagyok része a felső tízezernek), akkor bizonyos kérdések fel sem merülnének benned.

Bona Fides 2014.11.16. 17:37:37

@mbemba: Rendben van, jól tetted, hogy megosztottad az emberekkel, de .... szóval az utolsó mondatod engem is mellbevágott egy kicsit.

Nekem zsidó a párom és szeokva vagyok ahhoz, hogy másként viszonyulunk a pénzhez, mint eszközhöz.

A keresztény (itt katolikusra gondolok) gondolkodásmód része volt nagyon sokáig, hogy kamatot szedni, hasznot húzni bűn. Emiatt még manapság is illik kendőzni a haszonszerzési szándékot.
A zsidók erről másként gondolkodnak, még azt sem mondanám, hogy jobban szeretik a pénzt, mint mi.

mbemba · http://olaszforum.blog.hu/ 2014.11.16. 17:51:58

@Bona Fides: Egyszerűen csak arra gondolok, hogy, ha látom a jó célt, akkor tudom, hogy megcsinálom, ha halvány esélyem van rá.

Mikor a 48-as anyagot láttam - még egyetemistaként -, akkor is tudtam, hogy ez könyv lesz. Mikor ezt az anyagot láttam ugyanez történt.

Pár éve Nyers István nevű focistáról van nagyon nagy anyagom, mikor időm lesz megírom a könyvet. Egyáltalán nem biztos, hogy anyagilag majd megéri. Ha igen, akkor örülök neki.

Nyersről itt írtam egy posztot:

olaszforum.blog.hu/2010/03/20/nyers_istvan

Alick 2014.11.16. 18:16:54

@Bona Fides: azért Jézus is ajánlotta a tálentumok megsokszorozását... :)

Szúnyog 2014.11.16. 19:01:00

Sok-sok más, megnyomorított tízmilliótól nem találtál füzetet? Vagy az 1946-ot követő zsidó bosszúhadjárat gyilkosságairól?
Nyomjad csak, a holocentrikus világkép kipukkanóban...

Traktoros lány 2014.11.16. 19:35:51

@Szúnyog: Pl. megpróbálhatna felsorolni 3 hírhedt ávóst, akik nem voltak zsidók.

exterminador 2014.11.16. 19:42:27

Megérkezett a kuruc különítmény, ilyen témáról nem érdemes posztolni. Vagy ha igen, akkor aktív moderáció kellene.

2014.11.16. 19:58:09

@Κara kán: örülök, hogy nektek csak ez maradt, a nácizás, mint egyetlen fegyver. Kiveszőben levő állatfajta vagytok, a történelem szemétdombjára kerültetek, csak az a baj, hogy nem elég hamar. Veletek képtelenség bármilyen érdemi vitát folytatni, mert olyanok vagytok, mint egy down-kóros, csak ezt az egy szót tudjátok ismételgetni a lefittyedő szátokkal, hogy náci, és közben bambán csorog a nyálatok.

@Szúnyog egyébként rávilágított a lényegre, történelmileg mintha kissé elhanyagolná, sőt agyonhallgatná a liberális történetírás mondjuk a vörösterror korszakát, a tanácsköztársaságot, a lenin-fiúkat, és akkor még csak Magyarországról beszéltünk. Ezeket a történelmi bűnöket kizárólag baloldali zsidók követték el nembaloldali nemzsidók ellen. A düh, a gyűlölet most is ott dolgozik bennük, és ha hagynánk, megint megtennék.

Ez nem zsidózás akart lenni, a zsidók legnagyobb része szarik a holobizniszre, nem ez határozza meg az identitását, nem akar ártani senkinek, csak élni akar, mint egy normális ember. Volt és van viszont egy réteg, ami kicsit tovább megy ennél. És ha ma a geopolitikai helyzet nem kedvez a forradalmaknak, a lumpenproletárok izgatásának, választanak más módszert, pl. civil szervezeteken keresztül bomlasztanak. Ezek Kun Béla méltó örökösei. Ennek sosem lesz vége, és a holobizniszt is mindig életben fogják tartani.

exterminador 2014.11.16. 20:18:41

@retrovírus: csak azt nem tudom, ahogy így olvasom, ha valaki náci, minek tagadja? Úgyis nyilvánvaló a szövegéből. Inkább lenne büszke rá! Megkímélné magát az önmagának és másoknak való hazugságtól.

exterminador 2014.11.16. 20:22:41

@retrovírus: a maga fajtája az, amelyik ha valahol megjelenik egy cikk, ami valami II. világháborúval és zsidókkal kapcsolatos eseményről ír, azonnal holobizniszről habzik; vagy mindjárt egyéb történelmi bűnök felemlegetését kéri számon. Bassza meg, mitől holobiznisz egy könyv kiadása? Illetve hogy jön ehhez a szöveghez a vörösterror? Ha arra kíváncsi, van hatszázhúszezer fórum a neten, ahol ilyesmiken lehet borongani. De szerintem itt nem ez a téma.

mbemba · http://olaszforum.blog.hu/ 2014.11.16. 20:32:42

@Szúnyog: Ha én találok - vagy te elhozol - egy füzetet egy pesti sráctól, aki 56 után közvetlenül leírta mi minden történt vele azokban a napokban, akkor én azt kiadom. Ugyanígy teszek, ha egy olyan levente vagy katona naplójával keresel meg, aki túlélte a Széna téri mészárlást. Még nagyobb öröm lenne, ha én találnék ilyet!

Itt élek Pesten, egy ilyen füzet jutott a kezembe, és én örültem, örülök, hogy kiadhattam!

Szúnyog 2014.11.16. 21:39:14

@exterminador: unalmas. érted? Unalmas a reggel-délben-este holo. Ennyi.
Mit akarsz még moderálni? Nem elég, hogy ez a világ egyetlen történelmi eseménye, ahol törvénnyel kényszerítik ki,hogyan kell vélekedni?

Szúnyog 2014.11.16. 22:35:20

@mbemba: Hát persze, s majd írsz publikációt a corvinkoz blogon....

McKinney 2014.11.16. 22:54:39

@Alick: hát igen. én is mindig is gyűlöltem a ruszkikat, egész gyerekkorom a gaztetteik idősebb rokonoktól való meghallgatásával telt. de, tudod, teljesen megértem ezeket az embereket akik messiásként várták őket, az életük múlt rajta.

Szúnyog 2014.11.16. 23:16:43

@McKinney: biztosan azért menekültek a zsidók a németekkel együtt nyugatra Auschwitból.

Kurt úrfi [teuto-nordikus parasztlegény] 2014.11.17. 07:13:49

Bekukkantottam, vajon mennyi náci gyűlt erre a posztra. Látom sok.

mbemba · http://olaszforum.blog.hu/ 2014.11.17. 07:15:29

@Szúnyog: Én komolyan gondoltam, amit válaszoltam neked!

tettike 2014.11.17. 08:54:32

Borzalmas kommentek vannak itt. Javaslom, hogy egyesek látogassanak el Auschwitzba, talán ott egy kicsit magukba szállnak... Ezeket a dolgokat sosem szabad eltemetni, igenis írni kell róla, hogy soha ne ismétlődhessen meg!

exterminador 2014.11.17. 09:37:12

@Szúnyog: ja, hát aki csak a kurucot olvassa, az törvényszerűen reggel-délben-este csak ezt látja...

ymel 2014.11.17. 09:46:38

@mbemba: vannak 'szent' ügyek, dolgok, amelyek éppen azzal tarthatóak meg ebben a pozícióban, ha nem teszed őket részeseivé a mindennapok cinikus pénzszerzési szokásainak, mechanizmusának.

Ezzel kapcsolatban érdemes elolvasni Földényi F. László esszégyűjteményéből a "Lágerekről kettős perspektívában" c. darabját.
moly.hu/konyvek/foldenyi-f-laszlo-egy-fenykep-berlinbol

ymel 2014.11.17. 09:47:42

@MittuDomain:

Földény F. László kifejti elég bőven, lsd előző kommentem.

mbemba · http://olaszforum.blog.hu/ 2014.11.17. 13:45:32

@ymel: Értem, hogy miről beszélsz, ugyanakkor őszintén mondom, hogy a munka alatt (mint szabadúszó, ezúttal is, mindent magam szerveztem) és után kifejezetten szerencsésnek éreztem, hogy kiadtam ezt a könyvet. Sok embert, sok álláspontot ismertem meg. Kifejezetten úgy érzem, hogy a hozzátartozók is örültek a kiadásnak. Ezt nehezen lehetett volna elérni másképpen.

Alick 2014.11.17. 21:56:06

@Szúnyog: nem éppen Auschwitz-ból, de volt olyan kisebb tábor, ahol az őrök felajánlották a foglyoknak, hogy jöhetnek velük vagy bevárhatják a ruszkikat... és a foglyok egy része elment a németekkel.
Talán azzal a reménnyel, hogy inkább majd a nyugati szövetségesek szabadítsák fel őket.

dr.C. · http://www.ingatlanjog.hu 2014.12.07. 08:49:40

Ha valaki ókori egyiptomi témájú könyvet akar venni, megteheti, hiszen él az egyiptológiai biznisz!

Ha valaki náci tananyagot akar venni, megtalálja azt is... az a nácibiznisz!

ymel 2018.06.12. 05:57:38

Most akkor ez hullarablas, penzcsinalas masok nyomorabol vagy siman belefer a mindennapjainkba? Elmeletileg erdekel, valszeg uannyi erv mellette, mint ellene. A Foldenyi-szovef nekem nagyon bejott anno. Az pl nem elerheto digitalisan. Vajob miert.
süti beállítások módosítása